Za każdym kierowcą stoi doświadczony zespół ekspertów Mercedes-Benz Trucks.
Tuż przy autostradzie A1 na Berlin, w Komornikach, w 2009 roku powstał drugi z obiektów serwisowych należących do firmy MB Poznań – choć mniejszy niż serwis w Swarzędzu, również obsługuje między 600 a 800 pojazdów miesięcznie. O powstaniu drugiego serwisu firmy MB Poznań w okolicach stolicy Wielkopolski zdecydował między innymi charakter regionu. – Okolice Poznania to zagłębie firm transportowych, dużych klientów, a my obsługujemy większość z nich – mówi Robert Kupczyński, który jest kierownikiem obydwu serwisów firmy: w Swarzędzu i w Komornikach.
Lokalizacja generuje też spory ruch klientów "z trasy". Dlatego, mimo że ten serwis jest mniejszy, to również obsługuje 600-800 samochodów miesięcznie. Podobnie jak w Swarzędzu, tak i tu pracuje doświadczona załoga – łącznie 35 osób, w tym 20 mechaników. Do dyspozycji klientów są trzy pełnoprzejazdowe kanały o długości 24 metrów i dwa dziesięciotonowe podnośniki nożycowe. Serwis posiada też własną myjnię, na której po obsługach bądź naprawach myte są auta klientów. Dodatkowo też do dyspozycji kierowców są cztery pokoje w części hotelowej znajdującej się w budynku stacji. Od 2019 roku serwis dysponuje także dodatkowym parkingiem dla aut ciężarowych o powierzchni 6000 m2
.– Przewaga autoryzowanego serwisu zaczyna się już od warunków pracy: czysta, ogrzana hala specjalistyczne narzędzia, dostęp do przetłumaczonej dokumentacji, szkolenia, przewidywalny czas pracy, ludzie nie są przemęczeni – wyjaśnia Robert Kupczyński. – To buduje jakość ich pracy i sprawia, że mogą ją wykonać szybciej niż pracownicy niezależnego serwisu. Wiedza pozwala także doradzać klientom, jak uniknąć niepotrzebnych usterek. – Kiedyś np. musieliśmy tłumaczyć kierowcom, że nie wolno przewozić AdBlue w bańkach po paliwie. Teraz to już się raczej nie zdarza. Ale wciąż nie wszyscy rozumieją, jak duże znaczenie ma dobrej jakości paliwo, którego stosowanie może ustrzec przed wymianą układu wtryskowego, co jest bardzo kosztowne – tłumaczy szef serwisów MB Poznań. – My swoją wiedzę o pojazdach Mercedesa budujemy latami, w moim przypadku trwa to już ćwierć wieku. Pracuje u nas dużo pasjonatów, którzy są wierni tej marce od bardzo wielu lat. Przyciąga ich marka premium, kontakt z nowoczesną technologią, dzięki czemu cały czas się uczą, a jednocześnie znają historię Actrosa od początku. W naszym zespole pracuje między innymi jeden z członków drużyny, która zdobyła mistrzostwo świata na zawodach serwisantów Global TechMasters 2019, organizowanych przez Daimlera, Rafał Gościński, sprzedawca części zamiennych i akcesoriów.
"Doświadczonemu mechanikowi ta sama naprawa zajmie dwie godziny, niewykwalifikowanemu sześć. A to ma znaczenie dla klienta ciężarowego, bo samochód pracuje i ma zarabiać. Przeszkolony mechanik wie, co trzeba wymienić lub naprawić, nie traci czasu na szukanie po omacku usterki, bo dokumentacja techniczna od producenta prowadzi krok po kroku – ale w niezależnym serwisie jej nie ma".
Robert Kupczyński
Autoryzowany serwis ciężarowy Mercedes-Benz firmy MB Poznań w Swarzędzu powstał w grudniu 2005 roku. Zapotrzebowanie lokalnego rynku okazało się jednak na tyle duże, że cztery lata później firma uruchomiła drugi obiekt: w Komornikach. Kierownikiem obydwu serwisów jest Robert Kupczyński.
Serwis w Swarzędzu posiada cztery 24-metrowe kanały pełnoprzejazdowe i jeden krótszy, dysponuje dwoma podnośnikami kolumnowymi. Oprócz hali serwisowej wybudowana została także blacharnia i lakiernia z 16-metrową komorą lakierniczą, w której można lakierować zarówno ciężarówki, jak i naczepy, jest też Stacja Kontroli Pojazdów i pełnowymiarowa myjnia samochodowa. Na kierowców w razie potrzeby czeka także osiem pokoi hotelowych. Obsługą pojazdów zajmuje się tu duża załoga: 65 osób, w tym 26 mechaników. Miesięcznie średnio serwisowanych tu jest aż 600-800 ciężarówek.
W stronę klienta
Według Roberta Kupczyńskiego na jakość autoryzowanej placówki w sieci Mercedes-Benz Trucks Polska wpływa wiele uzupełniających się wzajemnie elementów. Pierwszy z nich to
właściwe podejście. – Liczy się otwartość na klienta, na jego potrzeby, szybka reakcja – mówi szef serwisów MB Poznań. – Tutaj nie może być kolejek, bo dla klienta każdy dzień to strata pieniędzy. Dlatego przyjmujemy pojazdy z dnia na dzień, a odpowiednie części mamy przygotowane w magazynie. A prawdziwą rewolucję pod tym względem przyniosła usługa Uptime, dzięki której możemy przewidywać pojawienie się usterki i odpowiednio się do tego przygotować. Żeby to zapewnić, niezbędny jest drugi element: standardy pracy i wiedza, którą dysponować mogą tylko mechanicy i diagności w autoryzowanej placówce. – Nasi ludzie pracują w czystej, ogrzanej hali, mają zapewnioną odzież roboczą, a przede wszystkim odpowiednie narzędzia i dostęp do dokumentacji – mówi Robert Kupczyński.
"Pracuję w autoryzowanej sieci Mercedes-Benz Trucks już 25 lat. Mam też kilkuletnie doświadczenie pracy z pojazdami ciężarowym innej marki. Przez te lata udało mi się dobrze poznać nasze pojazdy, byłem świadkiem ich rozwoju, ewaluacji, to daje sporą wiedzę, która codziennie mi się przydaje".
Robert Kupczyński